Selecteer een pagina

Ik en de Nederlandse Gameindustrie

Begin 2014 veranderde mijn focus van ‘schrijven over games’ naar ‘schrijven over de Nederlandse game-industrie’. Een reis die begon in de vorm van vileine columns, langzaam evolueerde naar meer journalistieke stukken en uiteindelijk twee jaar later uitmondde in grote onderzoeksjournalistieke artikelen – en voorpagina’s – in NRC en NRC.Next. Ik beschouw de periode als een waardevolle worsteling tussen opinie en journalistiek, maar ook een vermoeiende.

Aanvankelijk zou de reis doorgaan; meer artikelen lagen klaar en zelfs een boek lag in de planning. Toch heb ik besloten dit hoofdstuk af te sluiten. Ik had mijzelf erin verloren en was erdoor niet altijd de leukste om mee samen te werken (sorry Reinier), en te leven (sorry mijn lief). 

Dat boek komt er dus niet, en meer artikelen over de game-industrie ook niet.

Als een soort ‘closure’ is de hele helse reis nu als dossier hier samengebracht.

De SJW – Bange graaier in linkse schaapskleding

Ik vond mijzelf altijd hartstikke links. Tegen zwarte piet, voor het open zetten van grenzen voor vluchtelingen, een progressief belastingstelsel. En diversiteit - alhoewel in conflict over de weg ernaar toe - vind ik even belangrijk als de moderne feminist dat vindt....

De macht van Utrecht (deel 2) – De Triforce

In 2008 werd het Gamefonds opgericht om de meer kunstzinnige game een podium te geven en vanaf het begin ervan zetelen hooggeplaatsten van de HKU en broedplaats DGG (Edit: DGG kwam er iets later bij) in de adviescommissie ervan. Kijkend naar de toegekende aanvragen...

Het was niet alleen Bas

Bas Vegter was de enige ex-student die met naam durfde te verschijnen in het NRC-artikel. Ik vind hem erdoor een van de moedigste personen uit de hele industrie en mensen die hem nu aanvallen op zijn portfolio of iets negatiefs moeten zeggen over hem, bereiken wat mij...

In NRC

De artikelen over de Nederlandse game-industrie zoals ze verschenen in de NRC van 5 februari 2016 Voorpagina Het artikel [pdf-embedder...

De macht van Utrecht (deel 1)

“Als ik kon toveren, kwam alles voor elkaar” Rond 2010 kroonde Utrecht zichzelf de “Gamehoofdstad van Nederland”: Een titel die niet geclaimd werd vanwege een rijke historie in games (dan zou Amsterdam eerder in aanmerking komen), maar omdat in razend tempo alle...

Tussen journalistiek en evangelisme

'Journalism is printing what someone else does not want printed: everything else is public relations.' - George Orwell Wanneer Nederlandse gamejournalisten studio's behandelen uit Nederland dan gebeurt dat zelden kritisch. Deels zal dat zijn vanwege een gevoel van...

15 jaar serious games: de stand van zaken

Op de Wikipedia-pagina over de Nederlandse Gamesindustrie staat het volgende: "A significant part of the Netherlands' gaming industry is in serious games, in which Dutch companies make a significant part of the worldwide industry." Dit is waar. Er is geen land zoals...

Architect van een crisis

Er zijn een boel partijen betrokken geweest bij het ophemelen van de Nederlandse game-industrie en die eraan bijgedragen hebben dat er nu zoveel jongeren afstuderen zonder baankans. Organisaties als TNO, Taskforce Innovation Utrecht, Montpellier Ventures, Clicknl,...

Iets over die Dutch Game Awards

Alle awardshows zijn een beetje dubieus. Zodra een industrie een prijzengala wil en het ook nog eens zelf financiert, is het maar de vraag of de beste inzendingen gaan winnen; of het allemaal zuiver is. Eergisteren werden de nominaties voor de Dutch Game Awards 2015...

Ik ben Rogier en ik ben een Gamergater

Gamergate heb ik altijd op afstand gehouden. Het woord en de mensen die zich ermee bezigden riepen weerzin op en ik koos ervoor om, zoals velen, het als een nare mannenbeweging te zien die vrouwen lastigviel. Inmiddels denk ik daar anders over.  Vals dilemma Waarom...

Gameverslaggeving op 3FM (ook al) dubieus

Op de publieke radio-omroep wordt weleens over games gepraat. Bij Giel Beelen bijvoorbeeld. Alhoewel, hij praat er zelf niet over. Dat laat hij doen door de bij 3FM in dienst zijnde “game-expert”, genaamd ‘Chanty de gamebabe’. Ik heb moeite met die naam. Waarom is...

De effecten van onzin

Begin juni 2009 verscheen er in Het Parool een artikel met de titel “Nederlandse Game-industrie vertienvoudigd”. Erin wordt gezegd dat de Nederlandse gamesindustrie in zeven jaar enorm is gegroeid. Het is uit de tekst niet op te maken wie deze uitspraak doet, noch...

Why so serious… games?

Bewijs achter serious games blijkt zoek- en vind spelletje Naar aanleiding van mijn vorige artikel rees er kritiek op míjn kritiek op ‘Serious en Applied Games’. Ik schreef dat dit type games nog niet wetenschappelijk gevalideerd was; volgens sommigen was dit wel...