Selecteer een pagina

Ik en de Nederlandse Gameindustrie

Begin 2014 veranderde mijn focus van ‘schrijven over games’ naar ‘schrijven over de Nederlandse game-industrie’. Een reis die begon in de vorm van vileine columns, langzaam evolueerde naar meer journalistieke stukken en uiteindelijk twee jaar later uitmondde in grote onderzoeksjournalistieke artikelen – en voorpagina’s – in NRC en NRC.Next. Ik beschouw de periode als een waardevolle worsteling tussen opinie en journalistiek, maar ook een vermoeiende.

Aanvankelijk zou de reis doorgaan; meer artikelen lagen klaar en zelfs een boek lag in de planning. Toch heb ik besloten dit hoofdstuk af te sluiten. Ik had mijzelf erin verloren en was erdoor niet altijd de leukste om mee samen te werken (sorry Reinier), en te leven (sorry mijn lief). 

Dat boek komt er dus niet, en meer artikelen over de game-industrie ook niet.

Als een soort ‘closure’ is de hele helse reis nu als dossier hier samengebracht.

Maak het spannend met een NDA

Onlangs werd ik door Ubisoft uitgenodigd om in het Manhattan Hotel in Rotterdam iets te horen over Assassin’s Creed 3. De sfeer was gelaten. Collega-journalisten praatten een beetje over welke comic-game nu wel goed is, over dat hun bezoekers zulke zeikerd zijn...

Versus Mode: onze incrowd

Donderdagavond, hemelvaart. Terwijl Utrecht er uitgestorven bij lag, verzamelden zich in het oude ABN-gebouw aan het Neude gamejournalisten en ontwikkelaars. Om met elkaar te sparren, te discussiëren en misschien zelfs een beetje ruzie te maken. Althans, dat was wat...

In 7 stappen je eigen gamesite

Laat jonge jongens voor jan lul een heleboel nieuwsberichtjes tikken. Door deze grote stroom genereert dit redelijk wat clicks-per-dag. Gebruik deze aantallen om derden ervan te overtuigen dat je site ook echt een groot bereik heeft. Verkoop advertentieruimte en...